På SALIG klasserne arbejdes hele kroppen igennem, men underviseren kan fra gang til gang vælge et særligt tema eller fokusområde. På hver klasser udøver vi pranayama (åndedrætsøvelser) og en kort meditation eller kropsscanning, nogle klasser slutter med blide, masserende tryk under Savasana (afspænding) eller aroma for at støtte op om klassens tema. Du kan være med på de fleste klasser, selvom du er begynder, og stadig få tilført viden og kvalitet til din praksis, hvis du er øvet. Vores undervisere tilpasser nemlig sekvensen, så alle kan være med. Vores ønske er, at genkendeligheden på disse klasser kan gøre dig helt salig.

Hvilken yoga skal jeg vælge?
Tag SALIGs yogatest og find ud af det. 

 
 

HVAD ER RESTORATIV YOGA:

- passive og støttede stillinger
- intensitet: 0/5


Restorativ yoga er støttede stillinger, hvor du bliver pakket ind i tæpper og kan læne dig op ad prop, bolsters (yogapuder), blokke og bælter. De støttede stillinger giver bindevævet mulighed for at blødgøre sig over tid og kan hjælpe en helingsprocess. Blodet iltes, så affaldsstofferne kan udskilles og afbalancere kroppens energier. Restorativ yoga kan hjælpe med at skabe mere ro og overskud i hverdagen og slippe spændinger i bindevævet. Hvis dit nervesystem har været udsat for chok, kan det også genfinde balancen.

HVORFOR RESTORATIV YOGA: Hvis du dyrker restorativ yoga hver uge, vil du opleve, at det reducerer og forebygger stress, mindsker nedtrykthed, angst, søvnløshed, muskelspændinger og forhøjet blodtryk, forebygger og heler skader, genopretter et følsomt og svækket nervesystem.

RESTORATIVE STILLINGER: liggende og siddende - alle passive og støttede.

 

HVAD ER YIN YOGA:

- passive blide stræk
- intensitet: 1/5

 

I yin yoga strækker og styrker du dit bindevæv med blide stræk, som holdes i 3-5 minutter. Gennem stræk af dit fascia (den del af bindevævet der holder sammen på kroppen og giver den struktur) fra issen til spidsen af storetåen arbejder yin yoga med blokeringer i de energibaner eller meridianbaner, som også akupunktører benytter. Yoga formen er et godt supplement til mere aktive motionsformer som løb og styrketræning og kan også bidrage til en bedre kropsbevidsthed og afspænding.

HVORFOR YIN YOGA: Hvis du dyrker yin yoga hver uge, vil du opleve, at det heler og forebygger skader, åbner blokering, træner din opmærksomhed på kroppens alarmberedskab og forebygger stress.

YIN YOGA STILLINGER: liggende, siddende - alle passive

 

HVAD ER DE-STRESS YOGA:

- beroligende blide sekvenser
- intensitet: 2/5

 

SALIGs de-stress klasser er designet til at berolige et stresset nervesystem. Der er fokus på vejrtrækning gennem åndedrætsøvelser med og uden bevægelser. Vi arbejder med små sekvenser, som vi tilsætter lange grundige stræk, der hjælper kroppen til at hvile i restorative stillinger. Du vil lære både åndedrætsøvelser og akupressurpunkter, som du også kan bruge i din hverdag uden for yogasalen for at berolige nervesystemet. Timen slutter hver gang af med guidet afspænding, der hjælper dig til at finde fuldkommen ro.

HVORFOR DE-STRESS YOGA: Hvis du dyrker de-stress yoga hver uge, vil du opleve, at det reducerer og forebygger stress, angst, depression, smidiggør bindevæv og muskler, skaber flow i kroppen på en blid måde, får større bevidsthed på åndedrættet og beroliger nervesystemet.

DE-STRESS STILLINGER: Liggende, siddende, knælende - både aktive og passive samt blide simple og meditative flows.

 

HVAD ER BLID HATHA FLOW:

- meditative flows
- intensitet: 3/5

 

Flyd med i en række meditative flows med fokus på vejrtrækning, som får dig helt ned i gear, så du kan mærke dig selv - også selvom der måske sniges en enkelt nedadvendt hund ind. Vores undervisere guider dig grundigt ind og ud af de simpel flows i harmoni med din vejrtrækning og inviterer dig til at slå hjernen fra og være tilstede i kroppen. Der er tid til at mærke yogastillingerne; både styrken i din kerne, flowet i bevægelserne og slippet i tankemyldret. Alle kan være med, og der er altid blokke, tæpper og andre redskaber inden for rækkevidde til at støtte dig i din praksis.

HVORFOR BLID HATHA FLOW YOGA: Hvis du dyrker blid hatha flow yoga hver uge, vil du opleve, at det smidiggør og styrker kroppen, beroliger nervesystemet, giver dig større bevidsthed på åndedrættet, styrker sunde, intuitive bevægelsesmønstre og opbygger større kropsbevidsthed

BLID HATHA FLOW STILLINGER: liggende, siddende, knælende - både aktive og passive

 

HVAD ER YOGA BASIC:

- fast sekvens, primært aktive stillinger
- intensitet: 4/5

 

En basis sekvens af klassiske yoga stillinger. Klassen er for både nybegyndere og øvede, da underviseren tilpasser modifikationerne til de elever, som deltager. Der er tid til, at alle kan nørde stillingerne, da du hver gang vil møde den samme sekvens på disse klasser. Det giver dig mulighed for at blive fortroligt med stillingerne, tilpasse dem netop din krop og følge din udvikling. Ønsker du en fast praksis derhjemme, kan denne klasse være god at deltage på i en periode. Når du kan sekvens udenad, har du en stærk fast praksis, der kommer hele kroppen igennem, og som du kan udøve hvor som helst.

HVORFOR YOGA BASIC: Hvis du dyrker yoga basic hver uge, vil du opleve, at det styrkeR og smidiggør kroppen, forbedrer balancen, giver dig større kropsbevidsthed, øger dit mentale fokus og hjælper dig med at etablerer en fast praksis

YOGA BASIC STILLINGER: liggende, siddende, knælende, stående - primært aktive, passive i nedkøling.

 

HVAD ER HATHA YOGA:

- styrke og smidighed, primært stående stillinger
- intensitet: 4/5

 

Med hatha bliver du blive ført igennem klassiske yoga stillinger i et tempo, hvor krop og sind kan følge med. Du har god tid i stillingerne til at forfine allignment og træne både styrke, balance og smidighed. Klassen begynder med blidere stillinger til opvarmning og flyder langsomt ind i klassiske, stående stillinger, hvor du arbejder med dit fokus, styrke, balance og smidighed. Klassen rundes af med en blanding af siddende, knælende og liggende stillinger med stræk til nedkøling inden afspænding i en klassisk savansana (afspænding).

HVORFOR HATHA YOGA: Hvis du dyrker hatha yoga hver uge, vil du opleve, at det styrker og smidiggør kroppen, forbedrer balancen, giver dig større kropsbevidsthed og mentalt fokus

HATHA STILLINGER: liggende, siddende, knælende, stående - primært aktive, passive i nedkøling

 

HVAD ER SLOW FLOW YOGA:

- styrke og meditative flows
- intensitet: 5/5

 

Slow flow byder på energigivende flows i langsomt tempo og legende sekvenser af stående stillinger med en variation af høj og blid intensitet, der træner styrke, balance, smidighed og fleksibilitet. Fokus er på en stærk kerne og flow i den meditative tilstand, der opnås gennem gentagelse i harmoni med vejrtrækningen. Klassen er for letøvede og øvede.

HVORFOR SLOW FLOW YOGA: Hvis du dyrker slow flow yoga hver uge, vil du opleve, at det styrker og smidiggør kroppen, forbedrer balancen, giver dig større kropsbevidsthed, øger dit mentale fokus og hjælper dig med at etablere en fast praksis

SLOW FLOW STILLINGER: liggende, siddende, knælende, stående - primært stående aktive, passive i nedkøling.

 

HVAD ER GRAVID YOGA:

- yoga til mor og babymaven
- intensitet: 3-4/5

 

På SALIG gravid yoga er der fokus på at styrke krop og sind til den forandring, der kommer, når du bygger et lille menneske. Du guides igennem øvelser, der både tager hensyn til forandringerne og styrker de muskler, der er særlig vigtige for at bære og føde baby. Du arbejder også med visualiseringer, meditation, blide stræk og afspænding, så du er klar til at sætte nyt liv i verden og samtidig passer på dig selv. Klasserne skaber også et rum for, at du kan møde andre kvinder i samme situation som dig og dele erfaringer om den nye krop, du har fået. Tag en ekstra trøje og sokker med - og snacks, hvis der er behov.

HVORFOR GRAVID YOGA: Hvis du dyrker gravid yoga hver uge, vil du opleve, at det giver dig større kropsbevidsthed, træner fokus på åndedrættet, mindsker graviditetsgener, styrker kroppen, forfiner intuitive bevægelser, forbereder krop og sind til fødslen og etablerer en forbindelse til baby allerede, mens den er i maven.

GRAVID YOGA STILLINGER: liggende, siddende, knælende, stående  - både aktive og passive