På SALIG klasserne arbejdes hele kroppen igennem, men underviseren kan fra gang til gang vælge et særligt tema eller fokusområde. På hver klasser udøver vi pranayama (åndedrætsøvelser) og en kort meditation eller kropsscanning, nogle klasser slutter med blide, masserende tryk under Savasana (afspænding) eller aroma for at støtte op om klassens tema. Du kan være med på de fleste klasser, selvom du er begynder, og stadig få tilført viden og kvalitet til din praksis, hvis du er øvet. Vores undervisere tilpasser nemlig sekvensen, så alle kan være med og du kan blive helt salig.

*Intensitetsskala:
0 - kun passive stillinger -> afspænding
5 - mange aktive stillinger -> sved på panden

Hvilken yoga skal jeg vælge? Tag SALIGs yogatest og find ud af det. 

 

HVAD ER
SALIG RESTORATIV YOGA

- passive og støttede stillinger
- intensitet: 0/5*


Restorativ yoga er afspænding i støttede stillinger, hvor du pakkes ind i tæpper og kan læne dig op ad og finde støtte med bolsters (yogapuder), tæpper, blokke og bælter. De støttede stillinger inviterer kroppen til at komme ned i ro/hvile-delen af nervesystemet. Her restituerer og genopbygger kroppen sig selv og giver mulighed for at slippe spændinger og smerter i bindevæv, og blødgøre muskler over tid. For at opnå ro i nervesystemet, og dermed en tilstand af dyb afspænding, holder vi stillingerne i 5-20 minutter. Jo mere afspændt du er i kroppen og mentalt, jo mere regeneration sker der på celleplan og i dit organsystem. Hvis dit nervesystem har været udsat for chok (piskesmæld, hjernerystelse, stress, angst m.m.), du har en kronisk lidelse eller er tynget af en skade, kan restorativ yoga hjælpe dig til fornemmelsen af tryghed, healing og til at genfinde balancen. Restorativ yoga kan generelt bidrage til mere ro og overskud i hverdagen, hvad enten du har en travl tilværelse eller ønsker flere kvalitetsstunder og pauser i hverdagen. Her får du en klasse med (selv)omsorg i fokus - et rum, hvor du kan nyde uden at skulle yde.

HVORFOR PRAKTISERE RESTORATIV YOGA: Hvis du dyrker restorativ yoga hver uge, kan du opleve, at det reducerer og forebygger stress, mindsker nedtrykthed, angst, søvnløshed, muskelspændinger og forhøjet blodtryk. Det forebygger og healer skader, og genopretter et følsomt og svækket nervesystem.

RESTORATIVE STILLINGER: liggende og siddende - alle passive og støttede. Ren afspænding.

 

HVAD ER
SALIG YIN YOGA

- passive blide stræk
- intensitet: 1/5*

 

I yin yoga strækker og styrker du dit bindevæv med blide stræk, som holdes i 3-7 minutter. Gennem stræk af fascia (den del af bindevævet der holder sammen på kroppen og giver den struktur) fra issen til spidsen af storetåen arbejder yin yoga med blokeringer i de meridianbaner, som også akupunktører benytter. Yogaformen er et godt supplement til mere aktive motionsformer såsom løb og styrketræning, og kan også bidrage til en bedre kropsbevidsthed, kropsholdning, afspænding og mentalt fokus.

HVORFOR PRAKTISERE YIN YOGA: Hvis du dyrker yin yoga hver uge, kan du opleve, at det heler og forebygger skader, åbner op for blokeringer, træner din opmærksomhed på kroppens alarmberedskab og forebygger stress.

YIN YOGA STILLINGER: liggende, siddende - alle passive

 

HVAD ER
SALIG DE-STRESS YOGA

- beroligende blide sekvenser
- intensitet: 2/5*

 

For dig der har brug for en pause. SALIGs de-stress klasser er designet til at berolige et stresset nervesystem. Der er fokus på vejrtrækning gennem åndedrætsøvelser med og uden bevægelser. Vi arbejder med små sekvenser, som tilsættes lange og grundige stræk, der hjælper kroppen til at hvile i de afsluttende restorative stillinger. Du vil lære åndedrætsøvelser, stillinger og andre værktøjer, som du også kan bruge i din hverdag uden for yogasalen til at berolige nervesystemet. Klassen slutter hver gang af med en guidet afspænding for at støtte dig til at finde fuldkommen ro. Alle vil have gavn af denne klasse, både dig der er ny til yoga, har praktiseret længe, har en skade, er tynget af stress og dig der har brug for en pause.

HVORFOR PRAKTISERE DE-STRESS YOGA: Hvis du dyrker de-stress yoga hver uge, kan du opleve, at det reducerer og forebygger stress, angst og depression, smidiggør bindevæv og muskler, skaber flow i kroppen på en blid måde, større bevidsthed omkring åndedrættet og beroliger nervesystemet.

DE-STRESS STILLINGER: Liggende, siddende, knælende, både aktive og passive stillinger samt blide, simple og meditative flows.

 

HVAD ER
SALIG BLID FLOW

- meditative flows
- intensitet: 3/5*

 

Dyk ned i en række meditative flows med fokus på vejrtrækning, som får dig helt ned i gear, så du igen kan mærke dig selv. Vores undervisere guider dig grundigt ind og ud af de simple flows i harmoni med din vejrtrækning, og inviterer dig til at slå hjernen fra og være tilstede i kroppen. Der er tid til at mærke yogastillingerne; både styrken i din kerne, flowet i bevægelserne og slippet i tankemylderet. Du vil mærke varme i kroppen og få lidt sved på panden alt efter, hvor intenst du selv ønsker, det skal være. Alle kan være med, og der er altid blokke, tæpper og andet udstyr inden for rækkevidde til at støtte dig i din praksis. Krop og sind smelter sammen, tiden går i stå og nærværet er i højsædet.

HVORFOR PRAKTISERE BLID FLOW: Hvis du dyrker blid flow yoga hver uge, kan du opleve, at det smidiggør og styrker kroppen, beroliger nervesystemet, giver dig større bevidsthed på åndedrættet, styrker sunde, intuitive bevægelsesmønstre og opbygger større kropsbevidsthed.

BLID FLOW STILLINGER: Liggende, siddende og knælende, både aktive stillinger som giver sved på panden, og passive stillinger som afspænder kroppen. Enkelte blide, stående stillinger.

 
 

HVAD ER
SALIG HATHA YOGA

- styrke og smidighed, primært stående stillinger
- intensitet: 4/5*


Med hatha yoga guides du igennem klassiske yogastillinger i et tempo, hvor krop og sind kan følge med. Du har god tid i stillingerne til at forfine og lege med alignment. Klassen begynder med blidere stillinger til opvarmning og flyder langsomt ind i klassiske, stående stillinger, hvor du arbejder med fokus, styrke, balance og smidighed. Du har rig mulighed for at udfordre dig selv, søge dybt i stillingerne og få sved på panden. Klassen afrundes med en blanding af siddende, knælende og liggende stillinger med stræk til nedkøling af kroppen inden afspænding i en klassisk savasana.

HVORFOR PRAKTISERE HATHA YOGA: Hvis du dyrker hatha yoga hver uge kan du opleve, at det styrker og smidiggør kroppen, forbedrer din balanceevne, giver dig større kropsbevidsthed og mentalt fokus.

HATHA STILLINGER: Liggende, siddende, knælende, stående. Primært aktive stillinger, passive under nedkølingen.

 

HVAD ER
SALIG FLOW YOGA

- styrke og meditative flows
- intensitet: 5/5*

 

Flow yoga byder på energigivende yogastillinger i et nærværende tempo i takt med åndedrættet. Legende flow-sekvenser af stående stillinger med en variation af høj og lav intensitet, der træner styrke, balance, smidighed og fleksibilitet. Fokus er på en stærk kernemuskulatur og flow i en meditativ tilstand, som vi opnår gennem gentagelser i harmoni med vejrtrækningen. Du vil mærke den høje intensitet i hele kroppen. Klassen er for letøvede og øvede, som ønsker en stærk kerne og sved på panden.

HVORFOR PRAKTISERE FLOW YOGA: Hvis du dyrker flow yoga hver uge kan du opleve, at det styrker og smidiggør kroppen, forbedrer balancen, giver større kropsbevidsthed, øger dit mentale fokus og hjælper dig til at etablere en fast praksis.

FLOW STILLINGER: Liggende, siddende, knælende, stående. Primært stående, aktive og dynamiske stillinger, passive stillinger under nedkølingen.