Her kan du læse om SALIGs yogaklasser og deres intensitetsniveau:

Åndedræt // Yoga Nidra // Restorativ // Yin // De-stress // Blid yoga // Hatha // Flow

 
SALIG_12.jpg

 

SALIG-klasserne arbejdes hele kroppen igennem, men underviseren kan fra gang til gang vælge et særligt tema eller fokusområde. På hver klasse udøver vi pranayama (åndedrætsøvelser) og en kort meditation eller kropsscanning. Nogle klasser slutter med blide, masserende tryk under Savasana (afspænding) eller aroma for at støtte op om klassens tema. Du kan være med på de fleste klasser, selvom du er begynder, og stadig få viden og kvalitet til din praksis, hvis du er øvet. Vores undervisere tilpasser nemlig sekvensen, så alle kan være med og du kan blive helt salig.

*Intensitetsskala:
0 - kun passive stillinger
afspænding
5 - mange aktive stillinger
sved på panden

Hvilken yoga skal jeg vælge? Tag SALIGs yogatest og find ud af det.

 
 

YOGAKLASSER HOS SALIG

 

ÅNDEDRÆT

- åndedrætsøvelser og afspænding
- intensitet: 0*

YOGA NIDRA

- visualisering og afspænding
- intensitet: 0*

RESTORATIV

- passive og støttede stillinger
- intensitet: 0*

YIN YOGA

- passive blide stræk
- intensitet: 1*

 

DE-STRESS

- beroligende blide sekvenser
- intensitet: 2*

 

BLID YOGA

- blide meditative flows, styrke og snidighed
- intensitet: 3*

 

HATHA

- styrke og smidighed, primært stående stillinger
- intensitet: 4*

 

FLOW

- meditative flows, styrke og smidighed
- intensitet: 5

 


 
pranayama-kbh.png

ÅNDEDRÆT

- åndedrætsøvelser og afspænding

- stillinger:
liggende, siddende, knælende

-
intensitet: 0*

SALIG åndedrætsøvelser består af teknikker, som kan give dig mere bevidsthed omkring din vejrtrækning, både under klassen, men også i dagligdagen. De oldgamle åndedrætsteknikker (pranayama) hjælper med at fordele prana, som er livsenergi, rundt i din krop og udrense dit system. Du vil blive introduceret til simple øvelser, som med fordel også kan laves uden for yogasalen. Nogle er energigivende, og andre kan have en afspændende effekt på dit nervesystem og dermed din krop og dit sind. For at opnå mere vitalitet kræver det en regelmæssig praksis, men du vil kunne mærke forskel allerede efter 30 min. 

Alle kan være med, begyndere som øvede. Vores dygtige undervisere guider dig til trygt at finde et tempo, som er afstemt med netop din krop og dens aktuelle tilstand. I arbejdet med dit åndedrag, er det nemlig vigtigt, at du til enhver tid lytter til din krop og dens signaler. 

Klassen afrundes med en meditation eller afspænding for at lade systemet fordøje alle indtryk. Her får kroppen og sindet en stund til at mærke efterklangen af åndedrætsteknikkerne.

Hvis du har en fast praksis med pranayama-teknikkerne, kan du bland andet opleve:

  • mere flow og vitalitet i din krop

  • et opløftet sind

  • bedre blodcirkulation

  • øget lungefunktion og -kapacitet

  • øget fokus

  • mere overskud

  • bedre fordøjelse

  • lindring af luftvejsproblemer eller astma

 


 
yoga-nidra-salig-kbh.png

YOGA NIDRA

- visualisering og afspænding

- stillinger:
liggende (eller siddende, hvis det ikke er muligt for dig at ligge ned)

-
intensitet: 0*



SALIG Yoga Nidra er nøje designet til at udvikle din indre bevidsthed og kan være en døråbning til en meditativ tilstand, som frigiver indre spændinger og inducerer fuldstændig fysisk, mental og følelsesmæssig afslapning. Du kan dermed opleve, at Yoga Nidra har en afstressende effekt på både din krop og dit sind.

Yoga Nidra betyder søvn med et spor af bevidsthed. Det er en sindstilstand mellem vågenhed og drøm; en bevidst søvn. Under en Yoga Nidra-praksis forbliver det underbevidste og ubevidste sind åbent og vågent og er dermed i stand til at lytte til instruktioner, mens kroppen sover. Under sessionen skabes et rum, hvor du kan give dig fuldstændig hen til en meditativ tilstand, hvor dybere emotionelle lag kan udforskes. Du kommer på en rejse, som tager dig dybere, jo mere du praktiserer. 

Alle kan være med, begyndere som øvede. Du ligger i en støttet afspænding og vores dygtige undervisere guider dig trygt igennem hele sessionen. Kan også praktiseres siddende, hvis det ikke er muligt for dig at ligge ned. Du kan ikke praktisere Yoga Nidra forkert. Formålet er, at du holder dig vågen under sessionen, men falder du i søvn vil din underbevidsthed stadig være med hele vejen. 

Hvis du har en fast praksis med Yoga Nidra, kan du bland andet opleve:

  • større indre bevidsthed

  • at forløse stagneret energi

  • reducerede kroniske smerter

  • mere mental ro

  • forbedret søvn

  • en stressreducerende effekt på krop og sind

 


 
restorativ-yoga-kbh.png

RESTORATIV YOGA

- passive og støttede stillinger
- ren afspænding

- stillingerne:
liggende og siddende

- intensitet: 0*

SALIG restorativ yoga er ren afspænding i støttede stillinger, hvor du pakkes ind i tæpper og kan læne dig op ad og finde støtte med bolsters (yogapøller), tæpper, yogablokke og bælter. De støttede stillinger inviterer kroppen til at komme ned i ro/hvile-delen af nervesystemet. Her restituerer og genopbygger kroppen sig selv og den har mulighed for at slippe spændinger og smerter i bindevæv samt blødgøre muskler over tid. For at opnå ro i nervesystemet, og dermed en tilstand af dyb afspænding, holder vi stillingerne i 5-20 minutter. Jo mere afspændt du er i kroppen og mentalt, jo mere regeneration sker der på celleplan og i dit organsystem. Hvis dit nervesystem har været udsat for chok (piskesmæld, hjernerystelse, stress, angst m.m.), du har en kronisk lidelse eller er tynget af en skade, kan restorativ yoga hjælpe dig til fornemmelsen af tryghed, healing og til at genfinde balancen. Restorativ yoga kan generelt bidrage til mere ro og overskud i hverdagen, hvad enten du har en travl tilværelse eller ønsker flere kvalitetsstunder og pauser i hverdagen. Her får du en klasse med (selv)omsorg i fokus - et rum, hvor du kan nyde uden at skulle yde.

Hvis du dyrker restorativ yoga hver uge, kan du opleve:

  • at det reducerer og forebygger stress

  • mindsker søvnløshed

  • at det genopretter et følsomt og svækket nervesystem

  • stabiliseret blodtryk

  • reducerede kroniske smerter

  • mindsker nedtrykthed og angst

  • mere energi og en opløftet sindsstemning

  • afhjælper muskelspændinger

  • healing af skader

  • forebygger skader

 

 
yin-yoga-salig-kbh.png

YIN YOGA

- passive blide stræk

- stillingerne:
liggende, siddende og knælende

- intensitet: 1*

SALIG yin yoga byder på lange blide stræk, som holdes i 3-7 minutter. Gennem stræk af fascia (den del af bindevævet, der holder sammen på kroppen og giver den struktur) fra issen til spidsen af storetåen, arbejder yin yoga med blokeringer i de meridianbaner, som også akupunktører benytter. Yogaformen er et godt supplement til mere aktive motionsformer såsom løb, crossfit, boxing og styrketræning, og kan også bidrage til en bedre kropsbevidsthed, kropsholdning, afspænding og mentalt fokus.

Hvis du dyrker yin yoga hver uge, kan du opleve:

  • åbner op for blokeringer

  • træner din opmærksomhed på kroppens alarmberedskab

  • mere fokus og overskud

  • øget smidighed

  • at det heler og forebygger skader

  • har en stressreducerende effekt

  • mere mental balance

 

 


 
de-stress-yoga-salig-kbh.png

DE-STRESS YOGA

- beroligende, blide sekvenser, stræk og afspænding
- intensitet: 2*

SALIG de-stress er for dig, der har brug for en pause. Klassen er nemlig designet til at berolige dit nervesystem. Der er fokus på vejrtrækning gennem åndedrætsøvelser med og uden bevægelser. Vi arbejder med små sekvenser, som tilsættes lange og grundige stræk, der hjælper kroppen til at hvile i de afsluttende restorative stillinger. Du vil lære åndedrætsøvelser, stillinger og andre værktøjer, som du også kan bruge i din hverdag uden for yogasalen til at berolige et stresset nervesystem.
Klassen slutter hver gang af med en guidet afspænding for at støtte dig til at finde fuldkommen ro. Alle vil have gavn af denne klasse, både dig, der er ny til yoga, har praktiseret længe, har en skade, er tynget af stress og dig, der bare har brug for en pause.

HVORFOR PRAKTISERE DE-STRESS YOGA?: Hvis du dyrker de-stress yoga hver uge, kan du opleve, at det reducerer og forebygger stress, angst og depression, smidiggør bindevæv og muskler, skaber flow i kroppen på en blid måde og større bevidsthed omkring åndedrættet og beroliger nervesystemet.

STILLINGERNE: Liggende, siddende, knælende, både aktive og passive stillinger samt blide, simple og meditative flows.

 


 
blid-flow-yoga-salig-kbh-.png

BLID YOGA

- blide meditative flows, styrke og lange stræk
- intensitet: 3*

SALIG blid yoga giver dig mulighed for at dykke ned i en meditativ tilstand gennem en række simple flows. Der fokuseres på en dyb og rolig vejrtrækning, som guider bevægelsernes tempo. Overgiver du dig til øjeblikket, kommer du helt ned i gear, så du igen kan mærke dig selv. Vores undervisere guider dig grundigt ind og ud af de simple flows i harmoni med din vejrtrækning, og inviterer dig til at slå hjernen fra og være tilstede i kroppen nu og her. Der vil også være tid i yogastillingerne til at mærke; både styrken i din kerne, lange stræk, flowet i bevægelserne og en pause fra tankemyldret. Du vil mærke varme i kroppen og få lidt sved på panden, alt efter hvor intenst du selv ønsker, det skal være. Der er overvægt af liggende, siddende og knælende stillinger og blot få blide, stående stillinger. Alle kan være med, og der er altid yogablokke, tæpper og andre redskaber inden for rækkevidde til at støtte dig i din praksis. Krop og sind smelter sammen, tiden går i stå og nærværet er i højsædet. 

HVORFOR PRAKTISERE BLID YOGA?: Hvis du dyrker blid yoga hver uge, kan du opleve, at det smidiggør og styrker kroppen, beroliger nervesystemet, giver dig større bevidsthed om åndedrættet, styrker sunde, intuitive bevægelsesmønstre og opbygger større kropsbevidsthed.

STILLINGERNE: Liggende, siddende og knælende, både aktive stillinger, som giver sved på panden, og passive stillinger som afspænder kroppen. Enkelte blide, stående stillinger.

 


 
hatha-yoga-salig-kbh.png

HATHA YOGA

- styrke og smidighed, primært stående stillinger
- intensitet: 4*

SALIG hatha yoga styrker din kerne, forbedrer din balance og skærper dit mentale fokus. Du guides igennem klassiske yogastillinger i et tempo, hvor både krop og sind kan følge med. Du har god tid i stillingerne til at forfine og lege med din krops alignment. Klassen begynder med blide stillinger til opvarmning og flyder langsomt ind i klassiske, stående stillinger, hvor du arbejder med fokus, styrke, balance og smidighed. Du har rig mulighed for at udfordre dig selv, søge dybt ned i stillingerne og få sved på panden. Klassen afrundes med en blanding af siddende, knælende og liggende stillinger med stræk til nedkøling af kroppen inden afspænding i en klassisk savasana.

HVORFOR PRAKTISERE HATHA YOGA?: Hvis du dyrker hatha yoga hver uge, kan du opleve, at det styrker og smidiggør kroppen, forbedrer din balanceevne, giver dig større kropsbevidsthed og mentalt fokus.

STILLINGERNE: Liggende, siddende, knælende, stående. Primært aktive stillinger, passive under nedkølingen.

 


 
flow-yoga-salig-kbh.png

FLOW YOGA

- meditative flows, styrke og smidighed
- intensitet: 5*

SALIG flow yoga byder på energigivende yogastillinger i et nærværende tempo i takt med åndedrættet. Legende flow-sekvenser af stående stillinger med en variation af høj og lav intensitet, som træner styrke, balance, smidighed og fleksibilitet. Fokus er på en stærk kernemuskulatur og flow i en meditativ tilstand, som vi opnår gennem gentagelser i harmoni med vejrtrækningen. Du vil mærke den høje intensitet i hele kroppen. Klassen er for letøvede og øvede, som ønsker en stærk kerne og sved på panden.

HVORFOR PRAKTISERE FLOW YOGA?: Hvis du dyrker flow yoga hver uge kan du opleve, at det styrker og smidiggør kroppen, forbedrer balancen, giver større kropsbevidsthed, øger dit mentale fokus og hjælper dig til at etablere en fast praksis.

STILLINGERNE: Liggende, siddende, knælende, stående. Primært stående, aktive og dynamiske stillinger, passive stillinger under nedkølingen.