DE ER KOSTBARE OG SKAL BÆRE DIG HELE LIVET

 
Henriette Marvig.jpg

HENRIETTE MARVIG
- elev på 'Ha´det godt med fødderne'

 

Fødderne! Dem, der sidder i den modsatte ende af hovedet. Vi ved, at de er der, og vi ved, hvad de skal bruges til, men hvor tit er det lige, at vi tænker på at passe på dem og holde dem stærke? Mavemusklerne, armene og benene træner vi flittigt i træningscentret for at opnå sundhed og et æstetisk look, men i virkeligheden er fødderne mindst lige så vigtige at træne og forkæle. De går i gennemsnit 305 km om året - det svarer til syv marathonløb! I hele din levetid bliver det til knap 18.500 km, som faktisk svarer til en gåtur halvvejs rundt om jorden!

Alt dette gik op for mig på Mabel Kernns workshop “Ha’ det godt med fødderne”. Mabel har en unik evne til at formidle kompliceret viden om føddernes fysiologi og anatomi, og så gør hun det samtidig sjovt og undersøgende med alle de øvelser, hun havde med til os.

 Foto:  Imani Clovis

Foto: Imani Clovis

Jeg har fået en helt ny forståelse af mine fødders evner og behov og giver dem meget mere opmærksomhed i det daglige. Nu tænker jeg over, hvad jeg byder dem og husker på, hvilken stor forskel det gør for resten af min krop og dens bevægelser, at jeg har en god fornemmelse af mine fødder. De skal nu indgå i mit ugentlige træningsprogram på niveau med resten af kroppens dele, og det er faktisk en nem sag med alle de øvelser, Mabel har givet mig med! Med dem kan jeg træne mine fødder effektivt og nemt og derigennem opnå bedre balance og styrke for mine fødder og led.


MABEL-KERNN-SALIG.jpg

MABEL KERNN
- Fysioterapeut


Mabel arbejder både som behandler, underviser og kursusholder med at videregive fornemmelsen af en god kropsbevidsthed. Der er fokus på øvelser og bevidsthed, så du opnå bedre balance, holdning og bevægelse fra kroppens fundament, fødderne, til toppen af hovedet. Øvelser, som er afgørende for at du kan bevæge dig frit og ubesværet rundt i det daglige.
 

En øvelse fra Mabel, der “vækker” fødderne efter en lang arbejdsdag, hvor du har gået og stået meget:

1. Brug en stor eller lille massagebold (eller ungernes hoppebold).

2. Start med at træde blidt ned på bolden, mens du lader hælen hvile i gulvet.

3. Spred tæerne hen over bolden, mens du masserer ved at rulle frem og tilbage og fra side til side og i små cirkler.

4. Træd bolden fra hæl frem til tæerne og få masseret yderside som inderside af foden - frem og tilbage.

5. Herefter kan du arbejde lidt mere i dybden af foden med konstante tryk og rul. Tag dig godt tid til hver fod, og husk at trække vejret undervejs.
 


INDSIGTMADEENA JESNSEN