BERØRINGENS KRAFT

 
Ditte-Clemen-salig.jpg

DITTE CLEMEN
- skribent

 

Det er anden gang, jeg tager mit rolige onsdagsfix med yin yoga. Roen sænker sig allerede, når vi træder ind i den smukke shala - SALIGs yogasal - og Trine byder velkommen med sin dybe, rolige stemme.


Hendes vejrtrækning kan høres helt ned på bageste række, og det er som om, vi alle sammen synkronisere med hende efter et par minutter. Den kollektive vejrtrækning bliver dybere og langsommere, så snart vi lægger os ned på måtten, og guidet af Trine lader os gribe af jorden.
 

 Trine Mee Sook - Yin Yoga underviser

Trine Mee Sook - Yin Yoga underviser

I en af de første øvelser ligger vi på siden med benene bøjet i en 90 graders vinkel til kroppen og den underste arm strakt ud parallelt med benet. På en indånding lader vi den øverst arm få kontakt til den nederste. På en udånding lader vi den øverste hånd glide blidt og langsomt op langs den nederste arm, hen over brystet og ud over skulderen indtil den finder hvile mod gulvet på modsatte side af kroppen.
 

“Nænsomt,” siger Trine så langsomt, at ordet tager en hel indånding og en hel udånding.
 

“Mærk din egen berøring helt helt blidt og langsomt.”
 

Jeg mærker. Det føles rart og beroligende. De seneste to uger har været intense for mig. Både på arbejdet og derhjemme har jeg haft en del vulkanudbrud over små ting, som jeg kunne have tacklet meget mere hensigtsmæssigt, hvis jeg havde mærket uroen indeni lidt tidligere. Hvis jeg havde mærket, hvad der rørte sig inden i mig, før nogen udefra skubbede.
 

 foto: Ibrahim Kusuma

foto: Ibrahim Kusuma


Det tænker jeg over, mens jeg ligger der på måtten og lader først den venstre så den højre arm glide henover modsatte arm, over mit bryst og ud på den anden side, så jeg ligger i et twist. Når jeg tillader mig selv at vende opmærksomheden indad og mærke efter, så kan jeg pludselig mærke små detaljer - en lille skævhed i ryggen og ondt i maven over en situation, som jeg gerne ville have tacklet anderledes. Min nye yin praksis støtter mig i at gøre netop det. Ikke bare røre min egen krop, men også mærke hvad der rør sig inde i den.
 

Jeg er stadig ikke god til at stoppe op i virkeligheden uden for yogamåtten og mærke efter, så jeg kan agere i en situation i stedet for at reagere. Men nu er det anden gang, jeg er her hos Trine sammen med genkendelige ansigter, der smiler og tavst fortæller mig, at alt er okay, og jeg begynder at fornemme, hvordan denne rolige praksis også kan støtte mig i hverdagen. Den her sideliggende berøringsøvelse, lover jeg mig selv, kan jeg lave hver morgen derhjemme på stuegulvet for lige at mærke mig selv, før jeg haster ud af døren og skal forholde mig til alle andre også.
 

 © Trine Mee Sook

© Trine Mee Sook

Jeg ved godt, at det måske kun er hveranden dag, jeg virkelig får det gjort. Det er jo derfor jeg har forpligtet mig på en fast ugentlig praksis, så jeg næste onsdag igen kan blive mindet om, hvor effektfuld bare en enkelt øvelse kan være, og hvad den kan sætte i gang af tanker.



INDSIGTMADEENA JESNSEN