EN HALVSOVENDE YOGIS BEKENDELSER

 
Ditte-Clemen-salig.jpg

DITTE CLEMEN
- skribent

 

Da jeg rejste mig fra yogamåtten efter Midweek Yin her til aften, havde jeg det som en bjørn, der lige var vågnet fra sit vinterhi. Helt ærligt kan jeg faktisk ikke huske særlig meget fra timen.

 

Jeg kravlede rundt i øvelserne med en følelse af at være halvt sovende, halvt sansende. Og det med søvn driller mig ellers for tiden. Jeg har svært ved at falde i søvn om aftenen. Tankerne rumsterer højlydt, og roterer rundt om min egen akse, som en utålmodig grillkylling. Men her på yogamåtten overmander søvnen mig uden varsel.

 Trine Mee Sook - Yin Yoga underviser

Trine Mee Sook - Yin Yoga underviser

Trines bløde stemme guider mig langsomt, langsomt rundt i forskellige liggende stilling - faktisk tror jeg, vi lå ned hele klassen igennem. Jeg husker svagt, at vi lavede yndlingsøvelsen fra et par gange siden. Det var den, hvor vi lå på siden med benene bøjet i en 90 graders vinkel til kroppen og den underste arm strakt ud parallelt med benet. På en indånding lader vi den øverst arm få kontakt til den nederste. På en udånding lader vi den øverste hånd glide blidt og langsomt op langs den nederste arm, hen over brystet og ud over skulderen indtil den finder hvile mod gulvet på modsatte side af kroppen. Begge mine skuldre smelter ned i gulvet denne gang, registrere jeg. Sidste gang svævede den ene skulder lidt over gulvet, så jeg er blevet mere fleksibel og bevægelig, mens jeg har været på Trines forløb.

Selvom de fleste øvelser efterhånden er velkendte, og jeg kan snige mig ud og ind af dem i min underlige yogasøvn, så er der også nye øvelser. For eksempel et stræk, hvor vi ligger på ryggen med det ene ben strakt lige op i luften og det andet liggende fladt på måtten. Om fodsålen på det strakte ben har vi en strop, og den anden ende af stroppen bag hovedet som modvægt. Selvom det strække og niver i hasen på det strakte ben, er stillingen afslappende - lidt som at rokke sig selv til ro i en gyngestol. Vugge, vugge, tilbage i den halvsovende tilstand.

På Harvard Universitet har forskere faktisk dokumenteret, at yoga har en positiv effekt på nattesøvn, og de bakkes op af forskere på de svenske hospitaler Karolinska og Danderyd, som bruger yoga som et officielt behandlingstilbud mod søvnløshed. Det læste jeg i Politikens anmeldese af Karen Pallisgaards nye bog, Hverdagsyoga for god søvn. Så det overrasker mig heller ikke, at jeg har meget nemmere ved at falde i søvn, da jeg kommer hjem denne aften. Sådan har det også været de andre onsdage, når jeg er kommet hjem fra yin.
 

 Fotograf:  Bekah Russom

Fotograf:  Bekah Russom

Min nye praksis har ikke bare løsnet op i min stive krop, den har også givet mig et mentalt break fra alle de tanker, bekymringer og frustrationer, som nogle gange hober sig op i løbet af dagen. Jeg kan gøre mine tanker tavse nu og min krop rolig. Også uden for den smukke yogasal i SALIG. Jeg kan falde i søvn, uden at skulle have podcast til at overdøve tankerne eller vende og dreje mig 1001 gang, inden nattens eventyr endelig kan begynde i drømmeland. Og tak for det, for når nattesøvnen bliver bedre, så bliver dagen efter som regel også bedre - i hvert fald for mig.  



INDSIGTMADEENA JESNSEN