EN ÅNDEDRÆTSÅBENBARING

 
Ditte-Clemen-salig.jpg

DITTE CLEMEN
- skribent

 

“Placer din opmærksomhed på dit åndedræt,” gentager Trine flere gange i løbet af denne aften. Og jeg har jo hørt det før. Jeg ved godt, at åndedrættet er livsnødvendigt, at det kan være stressdæmpende og bevidsthedsudvidende at vende opmærksomheden mod det og alle mulige andre gode ting. Jeg har hørt det før. Men jeg har sjældent mærket, at det virkelig passer. Og så siger Trine noget, jeg ikke har hørt før: “Placer din opmærksomhed på dit åndedræt, som om det var en fysisk ting, som du ville placere en bog på et bord.”

 

 Trine Mee Sook - Yin Yoga underviser

Trine Mee Sook - Yin Yoga underviser

Der åbner sig en helt ny måde at vende min opmærksomhed mod mit åndedræt for mig. Først gennem en masse nysgerrig spørgsmål, som bliver stillet helt tavst inde i mit hoved, mens Trine guider os rundt i efterhånden velkendte stillinger - sommerfuglen, tuck toe og twist. “Hvor er mit åndedræt egentlig,” spørger jeg mig selv og følger det nysgerrigt rundt i kroppen. “Hvordan mærkes det, når jeg placerer min opmærksomhed på noget rent fysisk,” spørger jeg og mærker, at åndedrættet virker tungere og dybere, når jeg har placeret opmærksomheden fysisk på det. Først efter timen opdager jeg, at alle andre spørgsmål og tanker - der ellers har en tendens til at hobe sig op i mit hoved og kræve handling midt i min yogapraksis - denne aften er udeblevet.
 

Efter timen føler jeg mig helt afslappet, rolig og klar og bliver nysgerrig på, hvor væsentlig den vejrtrækning egentlig er for vores sindstilstand. Jeg har hørt det før, men har jeg virkelig lyttet og forstået? Jeg googler lidt rundt og finder hurtigt en artikel fra Samvirke. Her står der, at åndedrættet er kroppen vigtigste prioritet, fordi alle vores kropsfunktioner - inklusiv hjertet - er afhængige af ilt. Så langt er jeg med. Men der står også, at jeg renser kroppen for affaldsstoffer og giver cellerne nyt liv, hver gang jeg puster ud og trækker vejret ind igen. Der står, at åndedrættet virker som en beroligende pille (nogle gange ligefrem en sovepille), at et godt åndedræt gør mig slank, at åndedrættet virker smertestillende og kan sænke mit blodtryk, og at jeg faktisk kan blive både klogere og smukkere af at trække vejret rigtigt.
 

 © Trine Mee Sook

© Trine Mee Sook

Intet af det er måske helt nyt, men jeg hører det på en ny måde. Pludselig giver det mening, fordi jeg på egen krop har mærket, hvad en ugentlig yin yogapraksis med fokus på vejrtrækningen gør ved min krop og min sindstilstand. Jeg kunne måske have fået den samme erkendelse med en meditationspraksis, men mit utålmodige sind har svært ved at sidde helt, helt stille og bare fokusere på at trække vejret. Det har været super godt for mig, at der i yin er blide, bløde stræk, som min krop kan holde sig beskæftiget med, mens min opmærksomhed falder til ro på åndedrættet og jeg mærker, hvad andre så ofte har talt om.

Og for mig er det først når jeg mærker, at jeg ved, noget er rigtigt - jeg har brug for ikke kun at forstå med hovedet, men også forstå med kroppen. Det kan være svært i en travl hverdag, men Trines skønne forløb har helt sikkert styrket min kropsbevidsthed og har også gjort, at jeg hurtigere kan mærke min krop - også i hverdag. Tak for det, Trine. Og til dig, der har det ligesom jeg - skynd dig at tilmelde dig Trines næste forløb!



INDSIGTMADEENA JESNSEN