Sådan hjælper du dit barn med at finde ro - 3 øvelser

Som børneyogalærer hører jeg fra mange forældre, at deres barn er ikke rolig nok til at lave yoga. Men børn er fødte yogier. Alle børn! De er rigtig gode til at lave yoga, og børneyoga er meget anderledes end voksenyoga. I børneyoga leger vi øvelserne ind, og vi gør det selvfølgelig på børnenes måde og efter deres evner og i deres energi. Derfor skal vi tit have energien helt op, så de kan brænde den af og finde deres naturlige ro, især for de helt små tre til fem-årige.

For meget energi eller uro kan skyldes mange forskellige ting. For eksempel manglende opmærksomhed, for meget eller lidt stimulering og støj. Som forældre ved du sikkert, hvorfor dit barn har uro, og så kan du her nedenfor finde lige præcis den øvelse, der passer til dit barn. For yoga er sjovt og rart for alle børn - også dem vi ikke regnede med ville til yoga. Det er faktisk dem, som tit siger: ”jeg elsker yogasøvn”. Så prøv det af derhjemme. Måske bliver du overrasket.

Er du klar, og har du lyst til at lave børneyoga derhjemme og finde roen sammen med dit barn? Så har jeg nogle sjove øvelser, I nemt kan lave derhjemme, og som kan hjælpe dit barn med at finde ro. Men det kræver at du leger med, så bliver det også sjovere for dig og dit barn.

 

 
mit-barn-kan-ikke-finde-ro-børneyoga.JPG
 

DET ENERGISKE BARN

Er dit barn fuld af energi, så kan en cykeltur sikkert være sagen. 

Sådan gør du:

  1. Læg jer ned på ryggen (evt. tage cykelhjelmen på inden), hold fast i ”styret” med armene, i mens benene køre rundt på ”pedalerne” med fødderne.
     
  2. Cykel så hurtigt I kan.
     
  3. Forestil jer, at der kommer en stor bakke, og det bliver lidt svært at cykle op af. Derfor går tempoet lidt ned – mens i trykker hårdt til i pedalerne (køre langsomt rundt med benene, men holder spændingen i musklerne).
     
  4. Nu er I kommet op også skal i køre ned af, og det går rigtig hurtigt (cykler så hurtigt I kan med benene).
     
  5. Kør op af bakken to til tre gange, hver gang bliver den lidt større for at gøre det mere interessant, og for at børnene kan holde fokus, men mærk efter om interessen begynder at forsvinde, så hold dig til to bakker.
     
  6. Evt. slip cyklen med benene, når I køre ned af den sidste bakke (så benene holdes strakte op i luften).   
 

 
BorneYoga_3-5_Rikke_31.JPG
 

BARNET, DER ELSKER UDFORDINGER

Øglen er en super god måde at udfordre dit barn på. Den er ikke svær at lave, men det kræver en masse styrke og koncentration at holde stillingen.

Sådan gør du:

  1. Læg jer i planken og forestil jer, at I er øgler (som vist på billedet).
     
  2. For at udfordre dit barn mere og styrke der koordinering kan i lave high five, mens I står der. Det kan også hjælpe dem med at blive i stillingen. En øgle siger hej til sine venner ved at give en high five.
     
  3. ”HEJ ØGLE VEN” sagde den ene og gav en high five, ”HEJ ØGLE VEN” sagde den anden og gav high five med den anden hånd.
     
  4. I kan eventuelt udfordrer jer selv endnu mere og sige ”Farvel øgle ven” ved at give high five med fødderne.
 

 
BorneYoga_3-5_Rikke_36.JPG
 

BARNET, DER TÆNGER TIL OPMÆRKSOMHED OG NÆRVÆR

En øvelse, der både giver dit barn opmærksomhed og nærvær og styrker hukommelsen er tegn-din-dag. Den kan også laves med flere børn, og hvis børnene er ældre, kan det være en god måde at hjælpe dem med at reflektere over deres dag – både gode ting og dårlige ting.

Sådan gør du:

  1. Find farver og papir frem, og sæt jer ned på gulvet.
     
  2. Invitér dit barn til at tegne sin dag.
     
  3. Hjælp lidt på vej ved eventuelt at fortælle om dagen kronologisk: I dag stod vi op, børstede tænder og spiste morgenmad. Og stil spørgsmål som "hvad lavede du I børnehaven?" 
     
  4. Tegn tingene (det behøver ikke være smukt) og måske også, hvad du lavede, imens dit barn var i børnehave. 
 

 
BorneYoga_3-5_Rikke_26.JPG
 

YOGASØVN

Når du har lavet den øvelse, som passer til lige præcis dit barn, er I klar til yogasøvnen. Det er mange børns (og voksnes) yndlingsøvelse. 

Sådan gør du:

  1. Få dit barn til at lægge sig på ryggen. Hvis dit barn hellere vil ligge på en anden måde, så er det også okay. Det handler om at dit barn skal have ro, så hvis det er bedre at ligge på en anden måde, så er det nok rigtig for dem lige nu (og du ikke ønsker nogen diskussion lige inden yogasøvnen).
     

  2. Massere fødderne, måske også resten af kroppen. Læg dig eventuelt ned ved siden af, så barnet kan mærke din ro og varme, men I skal ikke ligge for tæt. Barnet skal stadig have plads til bare at være sig selv, hvis det ønsker det.
     

  3. Guide dit barn:
    "Luk øjnene og forstil dig du har fødselsdag, hvad ønsker du dig? Ikke sige det højt, for ellers går det ikke i opfyldelse."
     

  4. "Nu skal vi puste balloner op. Ballonen er din mave, når du trækker luft ind, bliver maven helt rund, og når maven er helt stor, puster vi den op i luften."
     

  5. "Lad os puste tre balloner op. Måske har de hver deres farve."
     

  6. "Du kan nu sætte en lille seddel med et ønske på hver af ballonerne og puste rigtig godt til dem - så ballonerne flyver højere og højere op i luften, op forbi taget, forbi trætoppene, forbi skyerne, helt op i den blå himlen, helt op til stjernerne og planeterne, hvor dine ønsker kan gå i opfyldelse." 
     

  7. "Så nu mister ballonen sin luft og svæver langsomt ned, ned forbi stjerner og planeter, den blå himmel, skyerne, trætoppenen, taget og ned til dig. – Så når du kigger på stjernerne næste gang, ved du dine ønsker er deroppe og gå i opfyldelse, måske ved din næste fødselsdag. (Evt. fortælle du engang sendte et ønske op med en ballon og en dag gik ønskede i opfyldelse og du fik dit barn.)"
     

  8. "Nu kan du lige så stille vågne."
     

  9. Namaste (sådan hilser vi på hinanden i yoga). 

 

 
klodshans3-5.jpg
 

FAMILIEYOGA WORKSHOPS

Hver måned frem til jul inviterer Yogafeen aka Rikke Dall-Hansen til familieyoga workshop. Med udgangspunkt i HC Andersens eventyr bliver forældre og børn guidet ind og ud af forskellige yogastillinger på eventyrligste vis og selvfølgelig ender det hel lykkeligt med yogasøvn.

Lige nu kan du købe alle 4 workshop for 3s pris: 600 kr.
Normalpris 200 kr. for ét barn og én voksen. 

Rabatten gælder indtil 20/9, og der er begrænset pladser.

Ditte Clemen