Sover du godt?

Stress går ofte ud over søvnkvaliteten. Hjernen er på overarbejde om natten, hvis du har for travlt om dagen, og selv om du er dødtræt, vågner du måske alt for tidligt efter at have haft svært ved at falde i søvn.

Ved søvnbesvær vil jeg anbefale den restorative stilling, Vandfaldet, “naturens egen sovepille”. Det er en støttet udgave af yogastillingen viparita karani og har nogle af de samme positive effekter som denne stilling, hvor bækkenet løftes højere end hjertet.

I den restorative udgave hviler du op ad en væg med en yogapølle under sædet, hvorefter roen meget hurtigt vil indfinde sig.

 

Hvad sker der, når man vender bunden i vejret på sig selv?

Samme øjeblik, du får lagt dig til rette med bækkenet hævet over hjertet, aflaster du hjertet, der ikke skal pumpe blod til benene, som når du står, går og sidder.

Pulsen sænkes, sindet stilnes. Hjernen sender og modtager færre signaler, og hele dit system indstiller sig på ro og hvile – rest and digest. Viparita karani, Vandfaldet, har desuden god effekt på en række andre ting, lige fra menstruationsmerter til hævede fødder.

Prøv i en uges tid at give dig selv 7-10 minutter i viparita karani, Vandfaldet , før sengetid, og se om du mærker forskel på kvaliteten af din søvn.
 


Hvad er restorativ yoga?

En række liggende og siddende stillinger designet til at skabe balance i nervesystemet. Du understøtter kroppen med puder, tæpper og klodser, så musklerne kan slippe. Når kroppen bliver stille, aktiveres det parasympatiske nervesystem, den del af det autonome nervesystem, hvor du genopbygger ressourcer.

 

Restorativ Yoga hjælper med at:

  • reducere og forebygge stress

  • skabe mere ro og overskud i hverdagen

  • mindske nedtrykthed, angst, søvnløshed, muskelspændinger og forhøjet blodtryk

  • slippe spændinger dybt inde i bindevævet

  • ilte blodet, så affaldsstoffer udskilles

  • afbalancere kroppens energier



  Du skal bruge:  - en yogapølle - en øjenpude - evt. sandpose - evt. yogabælte

Du skal bruge:
- en yogapølle
- en øjenpude
- evt. sandpose
- evt. yogabælte

IND I STILLINGEN:

  • Anbring en yogapølle på langs af væggen og 10-15 cm fra væggen.
     

  • Sæt dig for enden af pøllen og sving benene op ad væggen.
     

  • Lad dig glide lidt ned ad pøllen, så sædeknuderne hviler ind mod bagsiden af den.
     

  • Læg dig godt til rette, så skuldrene hviler i underlaget. For nogle føles det rart, at spænde et yogabælte omkring lårene lige over knæene.
     

  • Lidt tyngde på fødderne i form af en  sand- eller kornpose (eller en pose salt!)  giver en god fornemmelse af grounding ned til hofterne. Lidt tricky at få anbragt, hvis du ikke har nogen til at hjælpe, men du kan bøje knæene med fleksede fødder, lægge posen og strække benene igen.
     

  • Hvis du har en øjenpude, så tag fat i hjørnerne af den, så korn eller sand, ligger i bunden og læg dette stykke, den tunge del hen over øjnene. Et let pres på øjnene virker beroligende.
     

  • Lad så armene komme ud til siden med håndfladerne lidt opad.
     

  • Lig et øjeblik og iagttag dit åndedræt. Begynd så at lade dine udåndinger blive dobbelt så lange som dine indåndinger. Hvis det er svært at fornemme, kan du tælle til fire på indånding og otte på udånding. Begynder åndedrættet at glide i baggrunden, så har du måske ikke brug for det mere. Du kan altid genoptage 4-8-rytmen,  hvis du har brug for det til at holde din opmærksomhed.



UD AF STILLINGEN:

  • Bøj benene og fjern evt. bælte om ben og pose på fødder. Sæt så fodsålerne i mod væggen og skub dig forsigtigt ned ad yogapøllen – så langt tilbage, at du kan hvile fodsålerne på pøllen et øjeblik. Herfra rul om om på siden og kom op at sidde.

God fornøjelse … og sov godt!

Hold øje med flere dejlige restorative stillinger her på SALIGHEDEN i den kommende tid.

Namasté



LISBETH BEIERHOLM
- Exam. yogalærer – Restore & Heal

Lisbeth har den der smittende ro over sig efter 17 års yogapraksis, en to-årig yogauddannelse hos Dansk Yoga - og efteruddannelserne i yogaterapeutik, restorativ yoga, yin yoga og yin yoga massage samt et “Anatomy Trains”-kursus. Læs mere om hende her. Hos SALIG har Lisbeth workshops og drop-in klasser hvor hun underviser både yin, restorativ og Hatha yoga. 

Desuden er det muligt at booke et 8 ugers restorativ yoga forløb til din arbejdsplas, som kan være med til at forebygge stress. Læs mere her

Næstkommende workshops: 

UDFORSK DINE INDRE RUM
- Søndag den 14. april kl. 10:00-13:00

GENOPLAD DIG SELV
- Fredag den 18. maj kl. 16:00-19:00

GEAR NED TIL FERIEN MED RESTORATIV YOGA
- Fredag den 22. juni kl. 16:00-19:00



OVERSIGTMADEENA JESNSEN