Tillad dig selv at gå i vinterhi

 Fotograf: Aniket Deole 

Fotograf: Aniket Deole 

Vi er gået ind i efteråret. Du mærker et fald i temperaturen og en luft, der føles kold og frisk på huden. Bladene, der skifter farve og efterhånden slipper deres grene og daler til jorden. Det er alt sammen med til at fremkalde en helt særlig følelse af, at sommeren er ved at være ovre, og at det nu er tid til at trække dig lidt tilbage og tage ekstra godt hånd om dig selv, så du er klar til at springe ud, når det igen bliver forår.  For nogen kan vinteren være hård at komme igennem og måske kendetegnet ved underskud på energi- og humørkontoen. Så hvordan går du efteråret i møde og klargør dig til vinteren på bedst mulig vis? Og måske ligefrem udnytter vinterens potentiale i stedet for blot at holde hovedet oven vande og vente på, at den er overstået.

 

Omfavn din stigende yin-energi

Når årstiderne skifter, ændrer kroppens tilstand sig, og helt naturligt vil kroppens behov  også ændre sig. Ifølge traditionel kinesiske medicin (TCM) følger yin energien efterår og vinter, det vil sige, at yin-energien er opadgående nu, og derfor vil det føles helt naturligt for os at gå i dvale. Yin-yang teorien hjælper os blandt andet til at leve i harmoni med årstiderne, så vi med årstidernes skift kan ændre vores levevaner og dermed skabe mere balance mellem kroppen og dens omgivelserne.  

Yin er vores feminine energi forbundet med mørket, månen, natten, det rolige og kølige, mens yang er vores maskuline, aktive energi forbundet med bevægelse, lys, varme og solen. Yang relaterer sig til det ”at gøre”, mens yin altså mere handler om ”at være”. Vi indeholder alle begge energier, og ifølge TCM må vi hele tiden balancere yin og yang for at skabe et liv i harmoni, men balancen må også forstås i større perspektiv, så vi ikke blot skaber indre harmoni, men også lever i harmoni med vores omgivelser.

 Fotograf:  David Cohen

Fotograf:  David Cohen

 
 
 

Naturens flow er også dit flow

 Fotograf:    Natalia Fogarty

Fotograf:  Natalia Fogarty

Da TCM blev udviklet tusindvis af år tilbage, levede folket i harmoni med naturen. De fulgte naturens eget flow ved stå op med solen, spise, hvad der kunne gro og høstes i den enkelte periode, og klæde sig og indgå i aktiviteter, der matchede årstiderne. Ved hele tiden at være opmærksom på deres omgivelser og leve i trit med naturens skift, kunne de holde immunsystemet og deres organer sunde året rundt.

Måske bliver vinteren netop så udfordrende for mange af os, fordi vores samfundsstruktur i dag sætter krav om at opretholde samme livsstil og energiniveau, som ellers kun sommeren tillader os. Vi står ligeså tidligt op, arbejder ligeså meget og vil gerne bevare niveauet af sociale arrangementer og sportslige aktiviteter. Samtidig udpeger TCM vores adgang til alle fødevarer hele året rundt som en af de helt store forstyrrende syndere i den vestlige kost. Årstidernes naturligt tilgængelige fødevarer støtter kroppens skiftende behov i takt med årstidernes skift, på den måde modarbejder vi også naturens eget flow med vores kostvaner.

Så gå vinteren i møde ved at vælge en kost samt aktiviteter der støtter yin-energien og dæmper yang.  

 
 

Vinteren er nyrernes tid

Ifølge TCM er vinteren associeret med nyrerne, og det er her vores mest basale og fundamentale livsenergi sidder. Livsenergien er en styrke vi har brug for for at holde os sunde og stærke gennem hele vinteren. Så efteråret er et godt tidspunkt at fokuserer ekstra på dine nyrer. Her er hvile og søvn rigtig vigtigt, og samtidig skal du forsøge at prioritere aktiviteter, som er mere indadvendte – som eksempelvis meditation, Qi Gong, Tai Chi, restorativ og yin yoga. Sæt ekstra tid af til at læse bøger, skrive, til eftertænksomhed og til at kigge ind i dig selv – det er alt sammen aktiviteter, der er støtter yin-energien, forbinder dig til dig selv og booster nyrernes energi.

DSC06396.JPG
DSC06397.JPG

Af yogastillinger kan du med fordel finde ind i Sfinxen, da stillingen stimulerer området omkring nyrerne ved at give dem et blidt pres. Ved samtidig at sende din vejrtrækning om på bagsiden, hvor nyrerne sidder, giver du dem en blid massage og bringer øget blodgennemstrømning til området. For at få et modstræk; løft dig op på alle fire og send hofterne tilbage over hælene til barnets stilling. Lad gerne knæene være samlet og armene ned langs siden for god runding af ryggen.   

En lille ekstra nyrer-booster: gnid hænderne hurtigt mod hinanden, så du skaber masser af varme og energi. Når du ikke kan gnide hænderne mere, placerer du en hånd på hver af nyrerne, der sidder omme på ryggen cirka under de nederste ribben på hver side af rygsøjlen. Lad opmærksomheden søge om på ryggen og sammen med dine hænde sende masser af energi til denne vigtige energikilde.   

 
 

Søvn er gratis og bivirkningsfri medicin

Lad os vende tilbage til søvnen; som ovenfor nævnt er søvn en vigtig faktor i forhold til dit immunsystem. Hvis du sover for lidt, har du større tendens til at blive syg efter at have været udsat for en virus og samtidig, vil det tage dig længere til at komme dig igen, hvis du skulle blive syg.  Alt tyder altså på, at der er en stærk kobling mellem immunforsvaret, søvn og stress.

Længere perioder med underskud på søvnkontoen viser sig at forøge pro-inflammatorisk aktivitet i kroppen. Samtidig påvirker den manglende søvn proteinet interleukin-6, som er med til at bekæmpe infektioner i kroppen og en betydningsfuld celledræber i forbindelse med kræft.

I en anden undersøgelse har man hos forsøgspersoner, der har sovet kun fire timer 10 nætter i streg, målt en øget koncentration af C-reaktivt protein, som er en klinisk markør for inflammation i kroppen. Selv en beskeden søvnreduktion på seks timer fordelt henover en uge resulterede i en stigning i pro-inflammatoriske cytokiner (et kemisk signalstof, som cellerne kommunikere med hinanden igennem).

 Fotograf:  Krista Mangulsone

Fotograf:  Krista Mangulsone

Mens længerevarende søvnunderskud uden tvivl er en belastning for os, lader det til, at enkelte søvnforstyrrelser indimellem ligefrem kan have gavnlig effekt. Lektor, dr. og ph.d. Sururesh Ratten fra Laboratoriet for Cellulær Aldring på Molekylærbiologisk Institut ved Aarhus Universitet melder om helt nye studier, der viser, at mus generelt lever længere, hvis de får forstyrret deres REM-søvn én gang om ugen. Det kan forklares ved, at forstyrrelsen virker som en form for stress, der ruster kroppen til at kunne klare den ekstra belastning. Den milde stress er på den måde med til at ruste kroppen, så den kan klare mere end ellers. Det er dog vigtigt at understrege, at der er tale om en mild stress, og at det har skadelige konsekvenser for helbredet, hvis stressen tager overhånd.  


 
JANNIE-KROGSTRUP---SKRIBENT.jpg

JANNIE KROGSTRUP
- nada, bhakti yoga & flow underviser


Mød vinteren med et smil

Helt personligt hjælper det mig at møde vinteren med omsorg for mig selv. Hver gang jeg mærker behov for at trække mig - til at gå i hi - glæder jeg mig over min krops evne til at fortælle mig, at det er tid til at geare ned. Så i stedet for at stresse over, at jeg ikke føler mig i stand til at opretholde sommerlivet, vælger jeg i stedet at udnytte vinteren til at passe ekstra godt på mig selv ved at respektere den opadgående yin og glæde mig over, at jeg i den her årstid samler kræfter og energi til igen at springe ud til foråret.

Så når du mærker nedsat energiniveau, en lyst til at holde dig mere indendørs, spise lidt tungere og varmt mad er det helt naturligt. Din krop ved, hvad den har brug for, så forsøg at være ekstra opmærksom på dig selv, lyt efter og respektér.  



UDSIGTMADEENA JESNSEN